woensdag, juni 24, 2009

Weddenschap en Bieke

In een niet zo ver verleden, schreef ik over mijn toetreding tot de FaceBook club. En ook over het feit dat het een weddenschap betrof. Mijn inboxjes puilen nu uit van verontwaardigde FB-vrienden, die mij verdenken van misbruik van hun FB-vriendschap. Het zou 'm om de aantallen te doen zijn en ik zou er duchtig op lossen bedelen. Beiden zijn mis. Hier de ware toedracht. Heeft u even tijd?

2005. Een blog hebben, blijkt een hype. Hip. Aan heel veel lezers boeiende verhalen vertellen. Het is de periode van Canvas Marathon. De aanloop naar. Koen en Paul starten samen met mij een blog en we leren veel van elkaar. Ik hoor Koen tijdens een training nog steeds vragen stellen over RSS toen dat voor mij nog geen evidentie was. "Ik ga dat toch wel eens moeten checken, Koen", hoor ik me als IT-guru nog zeggen. Ik hoor ook Paul nog vragen "of ik een counter wou installeren op zijn blog". De (toen voor mij onbekende) Bert start een blog dankzij Geert Gitaar. Bert is intussen een echte-én-FB-vriend-triatleet en we kijken er naar uit om eens whisky te proeven, samen. Those were the days. We schreven allen dagelijks. Soms meer dan één keer per dag.

Zowel Koen als Paul slagen er in om hun blog naar een hoger niveau te tillen door er niet zomaar een dagboek van te maken. "Ik ben vandaag gaan joggen" en "Het is te lang geleden dat ik nog gaan joggen ben" horen niet thuis op een blog, maar eerder op FaceBook. Opiniestukjes en interessante info over god weet welke artiest of atleet vinden een terechte plaats op blogs. Onderdrukte volkeren kunnen er zelfs de censuur mee omzeilen.

Dààr dienen blogs voor. Dàn worden blogs succesvol. Met andere woorden: ze worden gelezen.

2008. Paul op bezoek bij Geert, lang na de NYC marathon in november 2006, geeft de coach plots toe dat hij een slaaf van die blog is geworden en dat hij het kalmer aan gaat doen.

2009. Wat merk ik? Koen schrijft sporadisch op zijn blog. Maar dropt dagelijks een paar hersenspinsels op FB. Paul schrijft nog sporadischer iets boeiends over pakweg Sven of Luc. De hyperactieve blogdagen zijn achter de rug. Bij velen. We zitten in "the FaceBook age". Het is immers stukken gemakkelijker en bijzonder laagdrempelig om één zinnetje in FB te droppen naar al je vriendjes. Je krijgt ook veel sneller reactie.

Maar is dit wel hard te maken? Wedden van wel? En toen startte ik zelf met een FB-account. Checken wie van de vriendjes ook een blog heeft. En wedden dat er "bij belangrijk nieuws" meer reacties zouden komen op FB dan op de blog zelf. En zo geschiedde.

Verleden week hebben Rudi Diels en ikzelf besloten om Bieke weer op te nemen in de A-kern van het bobsleeteam, op weg naar Vancouver. Dat ze dat verdiend heeft, staat uitgelegd op haar blog. Dat heel veel mensen dat fantastisch vinden, staat te lezen op haar FaceBook wall. Niet op haar blog.

Ik heb gewonnen. FB kan blogs aansturen. FB stùùrt blogs aan. Zeker niet omgekeerd.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

waarom test je dan ook niet tegelijkertijd Netlog, Twitter, Linkedin?

Henri Heyndrickx zei

geert gitaar, waarom test je dan ook niet tegelijkertijd Netlog, Twitter, Linkedin?

Bert zei

Wat 'n eervolle vermelding Geert, danke!
Eindelijk 'de tijd' om je te antwoorden, 'k las je bericht al 3 weken geleden.
Groot gelijk overigens, de nieuwe mogelijkheden overtroeven de oude(re), enkel het aspect tijd hebben we te weinig in de hand...
alle time-management ten spijt...

De whisky-maaltijd hou ik je tegoed!
Groeten.

Anoniem zei

Een ander interessant experiment is misschien om de Google Adwords te analyseren want wat lees ik allemaal op GeertGitaar vandaag :

"Dating voor 50 plussers"
"Er liggen geheime liefdesberichten op je te wachten"
"Verleid mooie vrouwen"

Naar het schijnt zijn die Google Adwords redelijk inteliggent en baseren ze zich op de content van de website. Euhhhhhhh ? :)))